Silâ-i Rahim ve Ana Baba Hakki
Allah Teâla (C.C.) söyle buyuruyor:
"Ey insanlar! Sizleri bir tek insandan yaratan, o tek
insandan erkegi ve disiyi yaratarak bu çiftten bir çok erkek ve kadinlar üretip
yeryüzüne yayan Allah'a karsi gelmekten sakininiz. O'nun adini ileri sürerek
birbirlerinizden çesitli dileklerde bulundugunuz Allah'dan ve akrabalik
baglarini zedelemekten çekininiz. Çünki, Allah sizin üzerinizde devamli bir
denetleyicidir."
(Nîsâ Sûresi - 1)
Yine ulu Allah (C.C.) söyle buyuruyor:
"Yoksa
idare yetkisi elinize geçse, yeryüzünde kargasalik çikararak ve akrabalik
baglarini zedeleyerek bas mi kaldiracaksiniz?! Bu kimseler yok mu? Allah onlari
rahmetinden kovarak kulaklarini sagir ve gözlerini kör etmistir."
(Muhammed Süresi. 22-23)
Hazreti Allah (C.C.) buyuruyor ki:
"O kimseler ki, Allah île vardiklari kesin sözlesmeyi
bozarak Allah'in isler halde tutulmasini emrettigi münâsebet ve baglari
keserler ve yeryüzünde kargasalik çikarirlar. Bu kimseler yok mu? Onlar büyük
zarara ugrayanlarin ta kendileridirler."
(Bakara Süresi. 27)
Yüce Allah (C.C.) buyuruyor ki:
"O
kimseler ki, Allah ile vardiklari kesin sözlesmeyi bozarlar ve Allah'in isler
halde tutulmasini emrettigi münâsebet ve baglari keserler. Bunlar yok mu? Iste
Allah'in laneti bunlarin üzerindedir, kötü barinak (Cehennem) da onlarin
olacaktir." (Ra'd Süresi. 25)
Buhari ve Müslim'in Ebû Hureyre'den (R.A.) rivayet ettigine
göre, Peygamber'imiz (S.A.S.) söyle buyuruyor:
«— Ulu Allah (C.C) bütün varliklari yaratti.
Bitirdigi zaman, «Silâ-i Rahim» ayaga kalkarak; «Ey Allah (C.C)'im! Burasi
akrabalik ve dostluk baglarini kesmekten kaygi duyanlarin makarredir» dedi. Ulu
Allah (C.C) «Evet, sana riayet edene yakin olmama ve seni savsaklayanlari
rahmetimden uzak tutmama razi olmaz misin?» buyurdu. Rahm: «Evet» dedi, ulu
Allah (C.C) da «Öyleyse
orasi senin olsun» buyurdu, sonra dilerseniz Allah (C.C)'in
su âyetini okuyunuz dedi:
"Yoksa idare yetkisi elinize geçse, yeryüzünde kargasalik
çikararak akrabalik baglarini zedeleyecek bas mi kaldiracaksiniz? Bu kimseler
yok mu? Allah onlari rahmetinden kovarak. kulaklanni segir ve gözlerini kör
etmistir."
Bu hadis-i Tirmizi'de rivayet etmis hasen sahih bir
hadisdir demistir. Ibni Mâce ile Hâkim dahi rivayet etmisler. Hâkim isnadi
sahihdir demistir.»
Hz. Ebû Bekr (R.A)'den rivayet edildigine göre.
Peygamberimiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
"Âhîrette çekilecek azabin yaninda cezalar öne
alinarak dünyada çektirilmeyi hak eden baslica günahlar gaddarlik ile akrabalik
hakkini çignemektir."
Buharî ile Müslim'in birlikte naklettiklerine göre
Peygamberimiz {S. A.S.) söyle buyuruyor:
«— Akrabalik hakkini çigneyenler Cennete giremezler.»
Süfyân: «Bundan murat, silayi rahim yapmayanlardir»
demistir. Güvenilir
ravilerin senedi ile imami Ahmed dahi rivayet etmistir.
«— insanogullarinin amelleri her persembe günü ve Cuma
geceleri Allah (C.C)'a arzedilir, fakat akrabalik hakkini çigneyenlerin
amelleri geri çevrilir.
Beyhakinin rivayetine göre Peygamber'imiz (S.A.S.)
buyuruyor ki:
«— Cebrail (A.S.) bana gelerek söyle dedi:
Bu gece saban ayinin onbesinci gecesi (Berat gecesi)dir,
Allah (C.C) bu gece Kelb kabilesinin sürüsündeki koyanlarin killari sayisinca
kimseyi cehennemden azad eder, fakat su kimselerin yüzüne bile bakmaz:
1 —
Allah (C.C)'a ortak kosanlar,
2 —
Kin tutanlar,
t — Akrabahk baglarini savsaklayanlar,
4 —
Kendini begenmislik ve büyüklük duygusunun alâmeti olarak elbisesinitopuklarina
kadar uzatanlar,
5 —
Ana-babaya karsi gelenler.
6 —
Devamli içki içenler.»
Ibni Hibban ile baskalarinin rivayetinde; Peygamber'imiz (S
A.S) buyuruyor ki:
«— Su üc kimse cennete giremez:
1 —
Devamli içki içenler
2 —
Akrabalik baglarini savsaklayanlar
3 —
Büyüye inananlar.»
Ibni Ebü Dünya ile Beyhaki'nin ve kisaltilmis olarak Imami
Ahmed'in rivayetinde Peygamber'imiz (S.A.S.) söyle buyurduler:
"Bu ümmetin içinden öyleteri gelecektir ki, bunlar bir
gece her insan gibi yiyip içip oynayacaklar, fakat maymun ve domuz kiligina
girerek sabahlayacaklar, sarsintiya ugrayip
yerin altina geçecekler veya üzerlerine tas
yagacaktir."
Halk «Dün gece filân ogullari yerin dibine batti, falan
dünyâperestin evi alt üst oldu» diyecektir. Lût kavminin bazi kabileleri
üzerine yagdigi gibi onlarin ve evlerinin üzerine de tas yagacaktir. Hz. Âd'in
bir kisim kavmini kavuran kasirga gibi bir kasirgaya tutulacaklardir. Bu
âfetlerin sebebi su günahlari islemeleridir:
1 —
Devamli içki içmeleri,
2 —
Erkeklerin ipekü elbise giymesi,
3 —
Oyuncu ve sarkici ve kadinlar edinmeleri.
4 —
Faiz alip vermeleri,
5 —
Akrabalik haklarini savsaklamalari."
Hz. Cabir (R.A.) buyurur. «Bir haslet daha var ki,
Cafer onu unutmustur. (Taberaninin El-Evsat'ta rivayetine göre) Bir gün biz
toplanmis oturuyorken karsimiza Peygamberimiz (S.A.S.) cikageldi ve bize söyle buyurdu:
«Ey müslümantar cemaati Allah
(C.C)'dan korkunuz ve akrabalik haklarini gözetiniz, çünki mükâfati en çabuk
veriien iyi amel, akrabalik hakkini gözetmektir.
Gaddarliktan sakinintz, çünki cezasi en çabuk verilen günah
gaddarliktir, zulümdür. Ana - babaya karsi gelmekten, onlari yüzüsütü
brrakmaktan sakininiz, çünki kokusu bin senelik mesafeden duyuldugu halde su
kimseler. Cennetin kokusunu bile duyamazlar:
6 —
Ana-babaya karsi gelenler, onlari yüzüstü birakanlar,
2 —
Akrabalik haklarini savsaklayanlar,
3 —
Yasli iken zina isleyenler,
4 —
Büyüklük taslamak gayesi ile elbisesini yerlerde sürünecek sekilde
uzatanlar,çunki büyüklük Allah (C.C)'a mahsustur.»
Isfehanî'nin rivayetine göre Cabir
söyle demistir: Peygamber (S.A.S.)´imizin huzurunda oturuyorduk. O: «Akrabalik
haklarini gözetmeyenler aramizda oturamazlar» dedi. Bunun üzerine bir delikanli
ayaga kalkarak halkamizdan çikti ve bir teyzesine gitti, aralarinda bir
kirginlik varmis, hemen orada delikanli teyzesinden afv diledi, teyzesi de onu
afvettigini bildirdi, arkasindan delikanli yine aramiza katildi.
Bunun üzerine Peygamber'imiz (S.A.S.) «Aralarinda akrabalik
hakkini çigneyen birisinin bulundugu topluluga Allah (C.C)`in rahmeti inmez»
buyurdu.
Yukardaki hadîs, su rivayeti dogruluyor, buna göre bir gün
ebu Hureyre (R.A.) Peygamber (S.A.S.)´imizden bahsederken «O, akrabalik
baglarini çigneyenleri aramizdan çikarirdi» deyince orada bulunan bîr delikanli
ayaga kalkti, hemen yillardan beri dargin yasadigi bir halasina gitti, onunla
baristi.
Kadin yegenine davranisinin sebebini sorunca oglan da Ebû
Hureyre (R.A.)'nin sözlerini anlatti, Kadin «Git, bu konuda ondan daha genis
bilgi al» dedi, ogian gelip Ebû Hureyre (R.A.)'den daha genis bilgi isteyince o
söyle dedi. «Çünki ben Peygamber`imizin (S.A.S.) söyle dedigini duydum:
"Aralarinda akrabalik baglarini çigneyenlerin bulundugu kavimlere Allah
(C.C) rahmet göndermez."
Taberanî'nin
(rahimehullah) naklettigine göre (Hadiste: "Süphesiz Melekler içlerinde
akrabalik hakkina riâyet etmiyenler) bulunan bir kavmin üzerine inmezler."
demistir.
(Taberanî'nin
sahih senediyle) Âdem'den rivayetine göre söyle demistir: «Bir gün sabah
namazindan sonra Ibni Mes'ud (R.A.) bir gurup arasinda oturuyordu, bir ara
söyle dedigini duydum,
«Allah
(C.C) askina, aramizda akrabalik baglarini koparanlar varsa kalkip çiksin.
Cünki biz Rabb'imize dua etmek istiyoruz. Oysa ki, gökyüzü kapilan akrabalik
baglarini çigneyenlerin yüzüne kapalidir.»
Buhârî ile Müslim'in bildirdigine göre Peygamberimiz
(S.A.S.) söyle buyuruyor:
"Rahim, Ars'a asilidir ve kim beni gözetirse Allah
(C.C) da onu gözetir, kim beni savsaklarsa Allah (C.C) da onu rahmetinden
mahrum eder» der."
Hadisi Ebû Dâvûd'la Tirmizî de rivayet etmis, Tirmizî onun
hakkinda: Hasen Sahih bir hadistir demistir. Fakat, sahihtir demesine itiraz edilerek
Munkati oldugu söylenmistir. Mevsul rivayeti hakkinda Buhari hatadir demistir.
Abdurrahman Ibni Avf'in (R.A.) rivayetine göre Peygamber
(S.A.S.)`imiz söyle buyuruyorken isittim demistir.
«— Ulu Allah (C.C) der ki, «Ben Allah'im, ben Rahman'im.
Rahm´i yarattim ve ona kendi adimla ayni kökten türeyen bir isim verdim, onu
gözeteni ben de gözetirim, onu çigneyeni ben de rahmetimden mahrum ederim.»
Imam-i Ahmed'in sahih senetle rivayetine göre:
Peygamber'imiz (S. A.S.) buyuruyor ki:
"Faizin en katmerlisi, müslümanin irzina haksiz yere
dil uzatmaktir. Rahm Allah (C.C)'in «Rahman» isminden türemis karsilikli bir
kan yakinligidir. Bu yakinlik bagini çigneyenlere Allah (C.C) Cenneti haram
eder."
Imam-i Ahmed'in kuvvetli iyi bir isnatla ve Ibni Ribba'nm
Sahihinde rivayetine göre Peygamber'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
«— Rahim, Allah (C.C)'in «Rahman» isminden türemis,
karsilikli bir kan
yakinligidir, O der ki, «Yâ Rabb'i! Beni çignediler, ya
Rabb'i beni savsakladilar. Yâ Rabb'i, bana haksizlik ettiler. Yâ Rabb'i. Yâ
Rabb'i...»
O böyle sikâyet edince Allah (C.C) ona söyle cevap verir:
«seni gözeteni gözetmeme ve seni çigneyeni rahmetimden mahrum etmeme razi degil
misin?» der.
Peygamber'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
«— Rahim, Arsa asili bir halkadir, keskin bir dil ile
konusarak söyle der: Allah
(C.C)'im! Beni gözeteni sen de gözet, beni çigneyeni
de rahmetinden uzak tut.» Ulu Allah (C.C da ona söyle buyurur: Ben «Rahmans ve
«Rahim»`im. Rahm'e kendi adimla ayni mastardan titreyen bir isim takdim, onu
gözeteni gözetirim, onu çigneyeni ben de rahmetimden uzak tutarim.»
Peygamber'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
«— Su üç sey Ars'a baglidir:
1
— Rahim, o der ki. «Allah (C.C)'im! Ben senin
yanindayim, hiç bir zamanmünasebeti kesmem.»
2
— Emanet, o da der ki, Allah (C.C)'im! Ben senin
yanindayim, hiç bir zamanhiyanet etmem.»
3
— Nimet, o da, der ki, «Allah (C.C)'im! Ben de
senin yanindayim, hiç nankörlüketmem.»
Beyzaz ile Beyhaki'nin rivayetinde Peygamber'imiz
(S.A.S.) buyuruyor ki:
«— Mühür Ars'in diregine asili durur. Rahim birisinden
sikâyette bulundugu zaman ve kisi Allah (C.C)'in emirlerine karsi gelerek günah
isledigi vakit, Allah (C.C) mührü göndererek kalbini mühürler, adam ondan sonra
artik yaptigi hiç bir kötülügün farkina varmaz.»
Buhâri ile Müslim'in birlikte bildirdigine göre
Peygamber'imiz (S.A.S.) söyle buyuruyor:
"Allah (C.C)'a ve Âhiret Gününe inananlar,
misafirlerini güzel agilasinlar: Allah (C.C)'a ve Âhiret Gününe inananlar,
akrabalik baglarini gözetsinler. Allah (C.C)'a ve Âhiret Gününe inananlar, ya
faydali (dogru) konussunlar, yahut sussunlar."
Yine Buhârî ile Müslim'in bildirdigine göre. Peygamber'imiz
(S.A.S.) söyle buyuruyor:
«— Geçim imkânlarinin genistemesinl ve ömrünün uzun
olmasini isteyenler, akrabalik baglarini gözetsinler.»
Ebû Hureyre (R.A.) buyurur: «Peygamber'imizin (S.A.S.)
söyle dedigini duydum:
«Geçim yollarinin genislemesini ve ömrünün uzun olmasini
arzu eden kimse, akrabalik baglarini gözetsin»
Bu Hadis-i Buhârî ve Tirmizî rivayet etmislerdir. Lâfzi
sudur: Peygamber'imiz (S.A.S.) söyle buyurmuslardir:
«Soylarinizdan akrobaya yardim edeceginiz seyi ögrenin,
çünki, akrabaya yardim, ailede muhabbet, malda zenginlik, ömürde ziyadedir.»
Peygamber'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
"Ömrünün uzun olmasini, geçim imkânlarinin
genislemesini ve son nefeste imansiz can vermemeyi isteyen Allah (C.C)'dan
korksun ve akrabalik baglarini gözetsin.»
Peygamberimiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
«— Tevrat'ta der ki, rizkinin ve ömrünün artmasini
dileyenler, akrabalik baglarini gözetsinler.»
Peygamberimiz (S.A.S.) buyurur ki:
«— Sadaka vermek ve akrabalik baglarini gözetmek sayesinde
Allah (C.C) ömrü uzatir, son nefeste imansiz can vermsk tehlikesini
uzaklastirir, istenmeyen ve korkulan ihtimallerden uzak kalmayi temin eder.»
Ebû Ya'lâ'nin (rahimehullah) iyi bir isnatla Hasan
kabilesinden biri söyie der: «Bir gün Peygamber'imizin {S.A.S.) yanina vardim.
Kendisi ashabindan birkaç kisi ile beraberdi. «Allah (C.C)'in Rasülü oldugunu
ileri süren sen misin?» diye sordum.
O. «Evet, benim» cevabini verdi. Bu cevabi üzerine O'na «Ya
Rasûlallah, Allah (C.C) katinda en degerli amel nedir?» diye sordum. «Allah
(C.C)a iman etmektir» dedi. «Ya Rasûlallah sonra arkasindan ne gelir» diye
sordum. «Akraba baglarini gözetmek» diye cevap verdi.
Arkasindan «Ya Rasûlallah, Allah (C.C)'in en sevmedigi
ameller hangileridir?» diye sordum. «Allah (C.C)'a ortak kosmaktir» dedi. «Ya
Rasûlallah sonra?» dedim. «Akrabalik baglarini çignemektir» diye cevap verdi.
«Yâ Rasûlallah, doha sonra?» diye sordum. «Iyiligi emrederek kötülükten
ala-koymaktir» diye cevap buyurdular.
Buhâri ile Müslim'in birlikte naklettiklerine göre,
seyahatlerinin bîrinde
Peygamber'imizin (S.A.S.) önüne bir
çöl bedevisi çikti, devesinin dizginini yahut yedegini tutarak «Yâ Rasûlallah.
beni Cennete yaklastiran ve Cehennemden uzaklastiran amel nedir, söyie» dedi.
Peygamber (S.A.V)'imiz bu soruya önce cevap vermeyerek arkadaslarinin yüzüne
bakti ve «bu adam, gerçekten muvaffak oldu, yahut gerçekten dogru yola geldi»
dedi. Cöl bedevisine Peygamber
(S.A.V)'imiz «ne demistin» diye sordu. O da tekrarladi bunun
üzerine Peygamber (S.A.V)'imiz çöl bedevisine su cevabi verdi. «Cehennemden
uzaklasp Cennet'e yaklasmak istiyorsan varligina ortak kosmaksizin Allah
(C.C)'a kulluk edeceksin, namazi dosdogru kilacaksin, malinin zekâtini
vereceksin ve akrabalik baglarini gözeteceksin. Simdi devemin dizginini birak
de yoluma devam edeyim» buyurdu. Cöl bedevisi arkasisi dönerek yoluna koyulunca
Peygamber (S.A.V)'imiz arkadaslarina «bu adam eger kendisine verdigim emirlere
uyarsa Cennet'e girer» dedi.
Taberanî'nin güzel bir isnatla bildirdigine göre.
Peygamber'imlz (S.A.S) söyie buyuruyor:
"Ulu Allah (C.C) dünyaya
geldiklerinden beri kendilerine buguz ederek yüzlerine bakmadigi bir kavimle
bir ülkeyi onarir ve geçim imkânlarini gelistirir."
Sahâbîler
«Bu nesIL olur, yâ Rasûlallah» diye sorarlar. Peygamber'imiz (S.A.S.) bu soruya
«Bu kavmin akrabalik baglarini gözetmeye yönelmesi sayesinde» diye cevap
buyururlar.
Ahmed Ibni Hanbel'in (rahimehullah) güvenilir Raviler
senediyle rivayet ettigine göre Peygamberimiz (S.A.S.) söyie buyuruyor:
«—
Tatli huya ve müsamahaya sâhib olan kimse, dünya ve âhiretten en yararli
payini, akrabalik baglarini gözetmeyi, iyi komsuluk ve huy güzelligi almis
demektir. Bunlar ülkeleri kalkindirir ve ömürleri uzatir.»
Yalniz bu hadiste inkita vardir.
Ebu Seyh, Ibni Hibban ve Beyhâkî'nin {Allah (C.C) onlardan
razi oisun) bildirdigine göre, Peygamber'imize (S.A.S.) «insanlarin en
hayirlisi kimdir» diye sordular, Peygamber (S.A.S.)'imiz bu soruya «Allah
(C.C)'dan en cok çekinenler, akrabalik baglarini en titiz sekilde gözetenler,
dogruyu emredip egrilikten alakoyma görevine en fazla önem verenler» diye cevap
buyurdular.
Taberanî ve Ibni Hibban'a göre, sahabîlerden Ebû Zerr (R.A)
söyle der. «Dostum Rasûlallah, bana su iyi huylari edinmemi tavsiye etti:
1 —
Bana, kendimden daha zenginlere degil, daha fakirlere bakmami tavsiye etti,
2 —
Yoksullari sevmemi ve onlara yakinlik göstermemi tavsiye etti,
3 —
Küsmüs olsan bile akrabalar arasinda akrabalik baglarini gözetmemi tavsiyeetti»
4 —
Allah (C.C) yolunda hiç bir kimsenin beni kinamasindan çekinmememi tavsiyeetti,
5 —
Aci da olsa gerçegi söylemekten geri durmamami tavsiye etti.
6 —
Sik sik «la havle ve lâ kuvvete illâ billah» dememi tavsiye etti; çürki
bucümle, Cennet hazinelerinden biridir.»
Buhârî ile Müslim'in ve baskalarinin
bildirdigine göre Peygamber (S.A.S.)'imizin eslerinden biri olan Hz. Meymune
(R.A), Rasûlullah (S.A.S.)'a danismadan kendisine ait oian bir cariyeyi azad
eder. Meymune (R.A)'nin nöbet günü gelince «yâ Rasûlallah (S.A.S.), ben
cariyemi azad ettim» diye bildirir.
Peygamber'imiz (S.A.S.) «Sen bunu yaptin mi?» diye sorar.
Hz. Meymune (R.A) «Evet» diye cevap verir. Bunun üzerine Peygamber
(S.A.S.)'imiz ona «Onu azad edecegine dayilarindan birine bcgislasaydin daha
cok sevap kazanirdir.» diye buyurur.
Ibni Hibban ve Hakimin rivayet ettigine göre adamin biri
bir gün Peygamber ´imize (S.A.S.) gelerek «Büyük bir günah isledim, benim
tevbem kabul edilir mi? diye sorar. Peygamber (S.A.S.)´imiz adama «Annen sag
mi?» diye sorar, adam «Hayir» diye cevap verir. O zaman Peygamber (S.A.S.)´imiz
«Peki, teyzen var mi?» diye sorar, adam «Evet, var» deyince. «O halde git ona
iyilik et» buyurur.
Buhari ve baskalarinin bildirdigine göre Peygamber'imiz
(S.A.S.) söyle buyuruyor:
"Akrabalarindan gördügü yakinliga ayni yakinligi göstererek
karsilik veren kimse, akrabalik baglarini gözetmis sayilmaz. Akrabalik
baglarini gözeten kisi, arayi açan akrabalar ile münâsebetleri tazeleyen
kimsedir." Peygamber'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:
«— Sakin, eger baskalarindân iyilik görürsek biz de onlara
karsi iyi davraniriz, bize haksizlik eden otursa, biz de mukabil bir hâksizlik
ile onlardan öcümüzü aliriz, diyen beyinsizler güruhundan olmayiniz. Kendinizi
baskalarindan gördügünüz iyilige iyilik ile cevap vermeye ve size yapilan
haksizliklara baska bir haksizlikla cevap vermemeye alistiriniz.»
Müslim'in bildirdigine göre sahabelerden biri bir gün
Peygamberimize (S.A.S.) gelerek der ki, «Yâ Rasülallah, benim bir kaç akrabam
var. Ben bunlar ile olan baglarimi gözetiyorum, onlar ise aramizdaki akrabalik
hakkini çigniyorlar. Ben onlara karsi iyi davraniyorum, onler bana karsi kötü
hareket ediyorlar. Ben onlara karsi nezâket gösteriyorum, onlar bana kabalik
gösteriyorlar- ne yapmami tavsiye edersiniz?»
Peygamber (S.A.S.)'imiz adama söyle cevap verdi: «Eger
durum dedigin gibi ise, sen onlarin yüzüne kizgin kül serpiyorsun demektir,
böyle davranmaya devam ettikçe onlara karsi Allah (C.C)'in destegini yaninda
bulursun.»
Peygamber'imiz (S.A.S.) söyle buyuruyor:
«— Sadakanin en faziletlisi, içinden düsmanlik besleyen bir
akrabaya verilenidir.»
Bu hadis, yukarida gecen «akrabalik baglarini
savsaklayanlara karsi yakinligi tazeleyenlerden bahseden hadisi teyid
etmektedir.
Taberanî ve Hakim'in naklettiklerine göre Peygamber'imiz
(S.A.S.) söyle buyuruyor:
«— Su üç huy kimde bulunursa Allah (C.C) onu kolay bir
hesaplasmadan sonra Cennete gönderir.»
Sahâbilerin «Bu huylar nelerdir?» diye sormalari üzerine
Peygamber'imiz (S.A.S.) su cevabi buyurdular:
1 —
Eger sana vermeyene sen verirsen,
2 —
Akrabalik baglarini çigneyenlere yakinlik göstermeye devam edersen.
3 —
Sana karsi haksiz davrananlarin kusurlarini bagislarsan, bu üç huyun
sahibiisen, Allah (C.C) seni Cennete koyar.»
Ahmed Ibni Hanbel'in (rahimehullah) naklettigine göre Ukbe
Bin Âmir (R.A.) der ki, «Bir gün Peygamber (S.A.V)imiz ile karsilastim, elini
tutarak «Yâ Rasûlallah (S.A.V), bana en faziletli amellerin hangileri oldugunu
söyle» dedim. O bana söyle cevap verdi. «Ya Ukbe, aranizdaki akrabalik
baglarini çigneyenlere yakinlik göstermeye devam et, sana vermeyene sen ver, ve
sana haksizlik edenin kusurunu bagisla.»
Hakim'in rivayetine göre. Peygamber (S.A.V)'imiz sözünü
söyle bitirir; «Dinle, ömrünün uzun olmasini ve geçim imkânlarinin
genislemesini isteyenler, akrabalik haklarini gözetsinler.»
Taberaninin rivayet ettigine göre, Peygamber'imiz (S.A.S.)
bir sahâbiye söyle buyurdu:
«Dinle, dünya ve Âhiretin en soylu huylarini sana
söyleyeyim mi: Aranizdaki akrabalik baglarini çigneyenlere yakinlik göstermen,
elini bos çevirenlere senin vermen, sana karsi haksizlik edeni bagislamanda.»
Yine Taberâni'nin baska bir rivayetine göre Peygamber'imiz
(S.A.S.) söyle buyurmustur:
«—
Faziletlerin en üstünü aranizdaki akrabalik baglarini çigneyenlere yakinlik
göstermeye devam etmen, seni bos çevirene vermen, sana karsi çirkin ve incitici
söz kullananlarin kabaligini bagislamandir.»
Beyzaz'in rivayetine göre: "Size, Allah (C.C)'in
dereceleri ne ile yükselttigini göstereyim mi?" demis.
Yine Taberâni'nin rivayetine göre ise söyle buyurmustur:
«— Dinleyin, Allah (C.C)'in ülkelere seref bagislamasina ve
kullarin derecelerini yükseltmesine vesile olan huylari size bildireyim mi:
Ashâb. «Bildir Yâ Rasûlallah. (S.A.S.)» dediler.
«1 — Sana kaba davranani hos görmen,
2 —
Sana Haksizlik edenlerin kusurlarini bagislaman.
3 —
Sana vermeyene vermen.
4 —
Akrabalik baglarini çigneyenlere yakinlik göstermendir.» buyurdular.
Ibni Mâce'nin rivayet ettigine göre, Peygamber'imiz
(S.A.S.) söyle buyuruyor:
«— Sevabi en erken verilecek olan iyilikler, ana - babaya
iyilik ve akrabalik baglarini gözetmektir. Buna karsilik ilk cezasi verilecek
olan kötülükler de basta ana - baba olmak üzere baskalarina karsi haksiz
davranmak ve akrabalik baglarini çignemektir.»
— 147 —
Taberanî'nin rivayet ettigine göre Peygamber´imiz (S.A.S.)
söyle buyuruyor:
"Âhirete ait olani sakli tutmak üzere cezasi öne
alinarak dünyada iken verilmeye en lâyik kötülükler, akrabalik baglarini
çignemek, emanete karsi hainlik etmek, ve yalan söylemektir.
Buna
karsilik sevabi en erken verilecek iyilik de akrabalik baglarini gözetmektir.
Oyle ki, bir âilenin mensuplari hep fasik olurlar da akrabalik baglarim
gözetmek sartiyle mallarinin çogaimasmi isterler ve sayıları çoğalır."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder