İbadetleri-ihlas-ile-yapmanin-onemi


İbadetleri-ihlas-ile-yapmanin-onemi


Nıce oruç tutanlar vardır ki, onlann bundan nasipleri sadece aç m susuz kalmaktır. Yine nice gece kalkıp da ibadet edenler vardır ki, ctkann bundan nasipleri de sadece uykusuzluk ve meşakkattir. 10 Yani, İman orucunu Ailah rızası için tutmaz ve namazını da Allah rızası için kâffetzsa. bunlara verilecek sevap yoktur.
Hikmet ehli bazı zatlar, hadis-i şerifte ifade edilen manayı şu tem­sille açıklamışlardır:“İbadetlerini görsünler, duysunlar diye riya için yapan kişinin misali, çarşıya çıkarken cüzdanını taşlarla dolduran kişi gibidir. Onu görenler: ‘Bakın bakın, şu adamın cüzdanında ne de çok para var' derler. Fakat bu adam dükkânın birinden bir şeyler almak istese, cüzdanındakilerle hiçbir şey alamaz. Hiç kimse onun içinde ne olduğunu bilmez ve adamın eline, bu boş övgü dolu sözlerden başka bir şey geçmez.”

İşte, riya ile yapılan ameller de böyledir. İnsanlar, “Bu adam ne güzel ibadet ediyor, âbid bir kişi derler” ancak o kişinin eline geçen, insanların bu boş övgü dolu sözlerinden başka hiçbir şey değildir. Allah Teâlâ’nın da buyurduğu gibi,
“Onların yaptıkları her (iyi) işi dikkate alırız, fakat onu saçılmış zerre­ler haline getiririz” (Furkan 25/23).
Allah Teâlâ bu âyet-i kerimesiyle mealen, “İnsanların benden baş­kası için yaptığı amellerin sevabını biz darmadağın eder, toz duman haline getiririz” buyurarak, amellerin sırf kendi rızası için yapılmasını emretmiştir.
Veki‘, Süfyân-ı Sevrî’den, o da Mücâhid’den işittim dediği birinden naklediyor: Bir adam Resûl-i Ekrem’in [saiiaiiahu aleyhi veseiiem] yanına gel­di ve,
- Yâ Resûlallah! Ben sadaka vermek istiyorum ve bununla Allah Teâlâ’nın rızasını elde etmek istiyorum. Ayrıca benim için, “Bu ne hayırlı biridirdenilmesini de istiyorum, dedi. Adamın bu sözü üzerine şu âyet indi:

“Kim Rabb’ine kavuşmayı umuyorsa, salih amelde bulunsun ve Rabb'ine ibadette hiç kimseyi ortak etmesin" (Kehf 18/110).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder