Riyanın İşaretleri Nelerdir.
Rivayet
edildiğine göre Hz. Afi [radtyaiiahu anh] şöyle
demiştir. “Riyakârın dört işareti
vardır:
1.
Yalnız başına
kaldığında, ibadetlerinde tembellik gösterir.
2.
Halk arasına çıkıp
ibadet ettiğinde iştiyakı artar.
3.
(İbadetler hususunda)
övüldükçe amellerini artınr.
4.
(İbadetler hususunda)
kötülendikçe amellerini azaltır.”
Rivayet edildiğine göre, Şakîk-ı Belhî [rahmetuiiaht
aleyh]/1 kişinin amelini şu üç şeyin koruyacağını söylemiştir:
1.
Kişiye ibadet iznini
verenin Allah Teâlâ olduğunu bilmek. Böylelikle kendini beğenme ve kibir
kırılmış olur. Her şeye izin verenin Allah Teâlâ olduğunu anlar.
2. Bütün ibadetlerine,
Allah Teâlâ’nın rızasını gözeterek başlamak. Böylelikle nefsanî arzu ve
hevesleri de kırılmış olur.
3. Amelinin sevabını ve
karşılığını Allah Teâlâ’dan ummak. Böylece riya ve tamahkârlığı ortadan
kaldırmış olur. İşte bu üçü, kişinin amelim ihlâslı yapar.
Fakih Ebü’l-Leys
[rahmetuiiahi aleyh] der ki: “Kişiye ibadet iznini vere nin
Allah Teâlâ
olduğunu bilmek.” Yani insan bilmelidir ki, kendisini her türlü işi ve ibadeti
yapmaya muvaffak kılan Allah Teâlâ’dır. İnsan bunu böyle bildiğinde şükür ile
meşgul olur. Kendini beğenmeye ve kibirlenmeye meydan kalmaz.
“Bütün
ibadetlerine, Allah Teâlâ’nın rızasını gözeterek başlamak.” İnsan işine,
ibadetine başlamadan evvel ona bir bakar; eğer Allah Teâlâ’nın hoşnut olacağı
bir iş ise onu yapar, değilse, nefsinin hevasına uymaz ve onu terkeder. Çünkü
Allah [ceiie
ceiâiuhû] âyet-i kerimesinde şöyle
buyurmaktadır:
“Muhakkak nefis, aşırı derecede kötülüğü emredicidir” (Yûsuf 12/53).
“Amelinin sevabını ve karşılığını Allah
Teâlâ’dan ummak” Yani ibadetinin sevabını ve karşılığını ancak Allah Teâlâ’dan
beklemek. Böyle düşünen ve hareket eden kişi insanlann ne dediğine hiç aldırış
etmeden sırf Allah nzası için ve sevabını O’ndan bekleyerek ibadet eder.
Hikmet ehli bir zat bu hususla ilgili olarak şöyle bir misal vermiştir:
“insan amel ederken
edebini koyun çobanından almalıdır.” Bu zat,
“Bu nasıl oluyor?”
diye soran birine de şöyle cevap vermiştir:
“Çünkü çoban, koyunlanndan birinin
yanında namaz kılarken on- fann övgüsünü
beklemeden ibadetini yapar.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder